OHSEM GIVEAWAY BY IRA AND MIMI !

Author: Shafinaz AinaTime: Monday, April 16, 2012Total: 0 Comments
Assalamulaikum.

hari ni nak join GA yg ditag oleh Zarith S

*klik banner kalau nak join !


  Senarai Sponsor !!! :

*FollowMid Vill Supplier Services-Like-


THANKS FOR READING!

Update ! Update !

Author: Shafinaz AinaTime: Sunday, April 15, 2012Total: 0 Comments
Assalamulaikum , hye guys !

Semalam x sempat nak update ! so, hari ni nak update bnyak2 sebab esok !!! aina dah nak balik ASRAMA !!! uwaaaaa dah nak blik asrama * xnk balik ! xnk balik !

homework dh laa bnyak x siap nih ! hadoiii . cikgu bgi homework mcm cuti sebulan ! * hehehe sorry t'ngumpat laa plak !

cop2, nih bkn nk cter psal homework ke ape ke ! tpi nk cter pasal ari sabtu lepas. sebak hati aina ble masuk klinik ari tuh. aina g klinik tuh sebab adik aina demam n alang2 aina nak g check mata ! * oh no !!! mataku rabun sudah ! sobsobsob t'pksa pkai laa kalo dok dlam kelas nnti sebab x nmpak !

oke2 , kite sambung balik. nak djadikan cerita, mse mak , adik nga aina sekali tgh laa tunggu turn nak kne pnggil dlm bilik tuh. tbe2 ade sorang makcik nih dye bngun n duduk dekat mak aina sbb dekat sikit kalo doktor pnggil nnti. mak aina nih peramah ckit. pntang jmpe orang msti dye nak tegur. * bangga ade mak mcm aina nih . hehehe

so, mak aina pon tegur laa sakit pe ? dan dye pon citer2 laa sikit kat mak aina. mase tuh aina x berapa nak dengar sebab aina duduk jauh sikit. hehehe. lepas tuh ade t'dengar mak tnye psal anak2 dye. dye pon cter yang anak2 dye semua nyer kaya tpi x sorang pon tolong jge dye. dye pi kat klinik tuh pon tumpang orng kat umah dye. sedih betol !

dye cter yng dye ade anak 4 orang tpi sorang dah mnggal. laki dye pon dah mnggal ase nyer lah. dye ckap laa dye xde saudara mara lain pon. kakak, abang nga adik pon xde. dye ckap yng dye sorang jep dok umah. dye cter gak yang dye prnh g kimoterapi (*xtau betol ke x eja tuh) sebab ade sakit ape ntah, x jelas. duit dye abis gne utk pnyakit dye tuh smpai dye xde duit utk makan. kadang2 aina t'pkir anak2 dye xde perasaan ke ? at least xnk jage pon tolong laa dh mak sndri sakit smpai mntak tolong orang yng bukan saudara sndri??? x malu ke ? 

ade lagi yang aina t'dengar mase mak aina bual2 dengan makcik nih tpi dh lupe. tpi yng pasti kesian makcik nih. dh laa mse nk msok dlm bilik doktor tuh pon dh mcm x larat. dh abis dye kne periksa tuh dye pon kluar laa. aina x masok skali nga mak nga adik aina jdi aina nmpak r mkcik tuh . tbe2 ade pkcik yg datang kat mkcik dengan isteri dye kot. mybe pkcik tuh yng tumpangkn dye.

sedih ble tgk makcik tuh jalan kluar dri klinik tuh. hati tbe2 rase sebak . nasib baek laa x nngis kat situ. aina hrap yng aina xkn buat mcm tuh kat mak ayah aina. sobsobsob

k laa. nak kne basuh kasut nih ! hehehe bye assalamualaikum :)


THANKS FOR READING!

1 Family !!!

Author: Shafinaz AinaTime: Friday, April 13, 2012Total: 0 Comments
Assalamualaikum readers !

hari ni happy gler sebab 1 family lengkap !!!
along , angah dan kakak semua nyer balik !! biarpon diorang balik cume sekejap jep , tapi aina rse happy gler sebab dpat b'kumpul satu kluarga. dah lama x b'kumpul satu kluarga mcm nih . mase raya pon x semua blik . yg boleh balik pon cume kakak jep sebab asrama dye dekat jep.

kalo along nga angah plak susah gler nak blik . along dok kat sabah . angah plak dok kat lumut perak. dua-dua jadi tentera laut . along susah nak dpat cuti , kalo cuti pon sekejap jep . lgipon isteri nga anak dye ade kat sne jgak . angah lak jarang jgak dpat cuti . kalo dpat cuti pon lmbat laa . smggu slpas raya bru blik .

kalo angah balik x sah kalau x amik barang aina pnyer !!! geram betol !!! ari tuh mse dye balik dye mintak nga mak nak KAMERA aina pnyer !!! so , nak x nak kena bgi laa , lps tuh mak ckap nak beli yang baru . bulan lepas mak beli hnset samsung galaxy y utk aina, adik nga kakak pon dye nak jgk tpi mak x kasi .

tbe2 ari nih dye balik dan dye nak hnset tuh. mak suh bagi laa sbb ari tuh aina ade ckp yg aina xnk bwk dh hnset tuh g asrama sbb takot hilang n kena rampas oleh cikgu. so , aina bagi jea laa kat dye sbb aina xnk gune pon. bagus kan aina ??? hehehehe 
*** puji diri sndiri laa plak (^_^)

k laa nak sambung buat hmwork plak . bubye ! 


THANKS FOR READING!

Jangan Tangisi Apa Yang Bukan Milik Kita !

Author: Shafinaz AinaTime: Friday, April 13, 2012Total: 0 Comments
Assalamualaikum :)

Dah berape mggu x update blog ! akhirnyer pagi2 bute nih , hati terbuka utk share something yg aina rasa menarik utk d'sharing utk korg semua . biarpun aina tau x semuanya followers aina bace ape yang aina share nih , xpe aina share utk korg yg t'bace oke ??

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Amat kecewa sekali. Sesuatu yang hilang dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan. Akhirnya angan – angan ini tenggelam perlahan – lahan.
Sungguh, semua itu telah menghadirkan kekecewaan yang begitu menggelora didalam jiwa.
Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu, majlis-majlis zikir yang akan memberikan ketenteraman jiwa.
Hidup ini ibarat belantara.Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tidak setiap yang kita inginkan dapat dikecap, tidak setiap yang kita mahu boleh tercapai. Dan tidak mudah menyedari bahawa apa yang bukan menjadi hak kita tidak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak mempunyai hukum: iaitu harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.
Banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahawa asal itu semua pemberian Allah hingga membuatkannya sombong dan bertindak sewenang-wenang.
Hakikat kegagalan adalah sesuatu yang memang bukan hak kita, yang telah ditetapkan oleh Nya.
Apa yang memang menjadi milik kita di dunia, seperti itu rezeki, jawatan dan kedudukan pasti akan Allah sampaikan.Tetapi apa yang memang bukan milik kita, maka tidak akan dapat kita miliki, meski ia nyaris menghampiri kita, meskipun kita bermati-matian mengusahakannya.
“Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakanya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikaNya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS Al-Hadid ; 22-23)
Demikian juga bagi yang sedang gundah – gulana mengenai jodoh. Kadangkala kita tidak sedar dengan menyalahkan Allah tentang jodoh kita,bukanya meminta yang terbaik dalam istikharah kita. Seakan kita yang menentukan segalanya..
Wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini dari Allah :
“…. Boleh jadi kalian membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian.Allah Maha mengetahui kalian tidak mengetahui.” (QS. Al-Baqarah 216)
Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berpanjangan terhadap apa-apa yang luput dan telah hilang darimu. Apa-apa yang kita rasa perlu didunia ini, haruslah boleh memberi harapan kepada kita akan bahagia di akhirat. Kerana seorang mukmin tidak hidup untuk dunia, tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup di akhirat kelak!
Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!



THANKS FOR READING!